Utstillingstittelen Overalt er det blomster,er hentetfra et sitat av den franske kunstneren Henri Matisse (1869-1954), en ledende modernist og en forkjemper for fargens frigjøring fra formen. Sitatet bærer med seg et sentiment som ble viktig for den abstrakte kunsten, hvor Carlstedt selv fant sin egen stemme. Det skulle ikke lenger være kunstens rolle å avbilde tingen i seg selv, men å gjengi en følelse eller en essens i motivet slik den kom til uttrykk gjennom kunstnerens blikk. For den som ser verden for det skjønne, er denå finne, overalt.
Finn glede i himmelen, i trærne, i blomstene. Overalt er det blomster for dem som vil se dem.
Henri Matisse, Jazz 1947
Birger Carlstedt blir regnet som en av de mest betydningsfulle finske modernistene - en fanebærerfor den tidlige abstrakte kunsten i Finland. Som så mange andre i sin generasjonble han først introdusert og skolert i et figurativt uttrykk, men hangjorde seg tidlig kjent med den abstrakte og non-figurative kunsten under sine opphold i Paris. Han var en av de aller første finske malerne som lot seg inspirere avkonkretismen, som ofte kjennetegnes av enkle, abstrakte, visuelle former.Carlstedtutarbeidet tidlig et særegent uttrykk hvor han sammenføyde en kubistisk stil med det konkrete.
Kubisten avstår ikke fra motiv, men ser det på en annen måte
Birger Carlstedt
I 30-årene benyttet Carlstedt seg av den analytiske kubismens metode, hvor han brukte stillebenet som motiv og delte opp billedflaten ved å benytte seg av et pluralistisk perspektiv – han betraktet med andre ord motivet fra ulike vinkler på en og samme tid. Om sin kubistiske arbeidsmetode sa Birger Carlstedt at kubisten ikke rent avstår fra motiv, men ser det på en annen måte. I stedet for å avbilde stillebenet rett forfra benyttet han seg av det han kalte en minnesdimensjon, hvor han i samme maleri gjenga stillebenet sett fra ulike vinkler, som en simultant sett virkelighet.
Selv om hans malerier på 40-tallet viser synlige spor av figurative motiver, så han på dissesom abstrakte. Carlstedtmente de ble til på samme måte som musikk. Det viktige i verket var altså ikke hva som ble avbildet, men hvordan. Han var svært opptatt av moderne musikk, spesielt Ernst Pingoud, og sammenlignet måten han bygde opp sine malerier med hvordan en musiker komponerer et klassisk stykke musikk med klanger og tonearter.
Utstillingen er kuraterti samarbeid med kurator Timo Valjakka (FI), og organisert sammen med museet Amos REX i Helsinki.