Danske Ejler Bille(DK, 1910-2004) var en av de fremste pionerene innenfor den abstrakte kunsten i Danmark på begynnelsen av 1900-tallet. På 1930-tallet var han engasjert i kunstnersammenslutningen linien,sammen med blant annet Sonja Ferlov Mancoba, Vilhelm Bjerke-Petersen og Richard Mortensen. Sammen fremmet de et abstrakt-surrealistisk uttrykk med både utstillinger og et tidsskrift med samme navn, linien. På 1940-tallet ble Bille en sentral skikkelse i den internasjonale kunstnergruppen CoBrA (Copenhagen, Brussel, Amsterdam).
Selv om Bille i ettertiden kanskje er mest kjent for sine malerier, var det med skulpturen han først markerte seg. De tidligste skulpturene viste fremstillinger av dyr og fugler, og speilet hans interesse for naturen og dens dyreliv. Bille har blitt omtalt som en poetisk kunstner, både for de store mengdene tekster han produserte om samtidens nye kunstuttrykk, men også for den ømheten ha la ned i sitt arbeid med billedkunsten. Tittelen Saurian kan oversettes til øgle. Skulpturen virker nærmest mystisk, men uten å være skremmende eller ubehagelig. Den har en ømhet over seg, vender hodet ned og søker kontakt med betrakteren.

Lars-Gunnar Nordström var en av de ledende pionerene innen den konkrete, ikke-forestillende kunsten i Finland. Han var opptatt av tre grunnelement i sine verk: farge, form og linje. Disse elementene skulle stå i et gjensidig avhengighetsforhold til hverandre, og verkene skulle ikke vise til noe utover seg selv og det samspillet som oppsto. Nordström var egentlig utdannet innen interiørdesign, og var som kunstner å anse som en autodidakt. Likevel var han en av Finlands fremste innen sitt felt, og var den første til å stille ut konkrete verk i sitt hjemland.
Både i hans malerier og skulpturer var Nordström å regne som en komponist, men der notene er byttet ut med klanger av nettopp farge, form og linje. For Nordström var det som om arbeidet med gode komposisjoner og form aldri opphørte, og han var kjent for stadig å brette på små figurer av notis lapper og kvitteringer. Kanskje var det også slik han fikk inspirasjon til skulpturen Sekvens?

Marie Buskov (DK/NO, 1980) er opptatt av arkitektur og romlighet, enten det er maleri, skulptur eller collage hun arbeider med. I sine verk utforsker hun forholdet mellom todimensjonale bilder og tredimensjonale former. Helt i starten av karrieren brukte hun fotografi som utgangspunkt for sine verk. Hun avfotograferte de rommene hun skulle stille ut i, klipte ut detaljer som døråpninger, lister og karmer som hun forstørret og installerte i rommet de ble fotografert fra. Gjennom fordreining av perspektiv utforsket hun hvordan publikum opplevde rommet på en ny måte. I senere år har hun bearbeidet prosessen ytterligere i arbeidet med skulpturer som brettes og foldes nærmest til det ugjenkjennelige.
Skissen til denne skulpturen er tegnet for hånd, for så å bli bearbeidet til en tredimensjonal form gjennom et dataprogram. Den har deretter blitt støpt i bronse og blitt påført et lag av silkemyk sort patina. Tankene kan dras mot en konstruktivistisk tradisjon, hvor vi ser et spill av linjer som danser i luften og rammer inn landskapet bakenfor. Verkets tittel peker på at det er en åpen form fremfor noe som er lukket. Skulpturen er samtidig en lek med perspektivet, og har spennende og krasse vridninger på sine linjer, som er med på å rokke ved vår lesning av den.